עיצוב ממשק משתמש

כאשר אנו מדפדפים וגולשים בין האתרים השונים ובתוכם, אנו מנצלים את הממשק שמתכנתי האתר תכננו עבורנו על מנת למקסם את פונקציונאליות, וחווייתיות הגלישה. ממשק המשתמש נקרא גם user interface מכיוון שהוא מבטא את המרחב החשוף בין הגולש לתוכנה, והחלק שבו יכול המשתמש הפשוט להתנהל במערכת ולנצל אותה לצרכיו ונוחיותו. עם התקדמות תהליכי פיתוח האתרים והצרכים השיווקיים והפונקציונאליים המודרניים, הלך והתפתח צורך במיומנות, הולכת וגדלה, ממתכנתי ממשקי המשתמש, עד לרמת מומחיות לכל דבר ועניין, ומושקעים בפונקציה הזו משאבים ומאמצים לא קטנים על מנת לעמוד בדרישות הנוחות, היעילות ומקסום החוויה לגולש, ולהביא אותו לפעילות באתר תוך אפס טעויות ובקלות. חשוב לזכור, כאשר באים לתכנן, לפתח ולעצב אתר כי המשתמש לא מעניק הזדמנויות רבות מדי ולרוב, כאשר אין הוא מרוצה מהאתר, הוא לא יחזור וייכנס אליו (אלא אם מדובר באתר יחידני ולא תחרותי כמו אתר ממשלתי או ציבורי).

המשתמש שואל עצמו, בזמן הגעתו לאתר, כמה שאלות מרכזיות:

  • איפה אני?
  • מה מטרת הימצאותי באתר הזה?
  • מה המערכת מאפשרת לי לעשות?
  • איך אני מבצע את מה שהמערכת מאפשרת לי?
  • למה משמש כל כפתור וכל לחצן?

ממשק משתמש טוב בד"כ יענה על שאלות אלו וישמור על קריטריונים נוספים כדוגמת:

  • 1. שמירת הזהות התדמיתית והעיצובית של החברה.
  • 2. הנחיית המשתמש- מתאים לצרכי עבודתו וסביבתו של הלקוח.
  • 3. ביאור התוכן והפונקציות של המערכת.
  • 4. שומר על פשטות מבנית ועיצובית.
  • 5. גמישות –יכולת עדכון גבוהה מאפשרת שינויים, הוספת והורדת תכנים בקלות.
  • 6. מצריך שימוש מינימאלי בעזרה או הדרכה
  • 7. מוכר את המוצר- עומד ביעדים שהוגדרו לו.
  • אם כך, לתכנון וחשיבה מוקדמים בנושא ממשק המשתמש יש חשיבות מכרעת כאשר ניגשים לאפיין ולעצב את האתר, וכדאי לא לדחות את הפעילות הזו לסוף התהליך, אלא לשים אותו כאחד מהשלבים המוקדמים והחשובים ביותר, גם בפן השיווקי וגם בפן הפונקציונאלי.